Trgovci počeli sa označavanjem proizvoda koji sadrže palmino ulje

 

Pojedini trgovinski lanci u Srbiji počeli su na rafovima svojih prodavnica da obeležavaju proizvode koji sadrže palmino ulje, palminu mast ili druga biljna ulja i masti. Iako je krajnji rok za jasno označavanje 1. avgust, očigledno se trgovci već polako pripremaju za primenu zakonske regulative.

 

ČITAJTE I: Nema razloga za zabrinutost zbog širenja antraksa u Srbiju

 

 

Vlada Srbije je krajem maja donela Uredbu o dodatnim zahtevima za stavljanje na tržište proizvoda koji sadrže palmino ulje, palminu mast, odnosno druga biljna ulja i masti, kojom se utvrđuju pakovanje, deklarisanje, reklamiranje i postupak označavanja.

Foto: Pixabay

Potrošači će ubuduće viđati proizvode obeležene trouglom žute boje koji u sredini sadrži znak uzvika crvene boje, uz natpis – „nije 100 odsto mlečni proizvod, sadrži palmino ulje, odnosno druga biljna ulja“.

Takođe, važiće za pekarske i poslastičarske proizvode (punjeno pecivo, burek, pita, lisnato testo, kolači) i za različite margarinske i druge namaze i njihove srodne proizvode.

Foto: Pixabay

Pored trgovinskih lanaca ovu obavezu imaće i objekti javne ishrane: restorani, pekare, picerije i kiosci brze hrane. Među ovim objektima su i kantine, ketering, bolnice, dečiji vrtići, socijalne ustanove.

Sve informacije moraju da budu dostupne na ambalaži, etiketi, omotu, katalogu, brošuri, meniju ili na bilo kojem drugom mestu, uključujući i sredstva savremene tehnologije ili verbalne komunikacije.

Foto: Pixabay

U prometu na malo, uključujući i objekte javne ishrane, subjekt u poslovanju dužan je da ove informacije učini dostupnim krajnjem potrošaču na način da budu lako uočljive, jasno čitljive i neizbrisive.

U Službenom glasniku stoji i da „na proizvodima koji nisu proizvodi od mleka, uključujući i proizvode bez mlečne komponente, nije dozvoljeno navođenje, oglašavanje i reklamiranje marketinških navoda koji se koriste za proizvode od mleka, kao što su: sir, biljni sir, analog sira, tip sira, stil, inspirisano, „a la“ ili sličnih navoda.

Foto: Pixabay

Pravno lice i preduzetnik odgovoran za promet na veliko, promet na malo, uvoz, prodaju na daljinu, u automatima za hranu i poslovanje u objektima javne ishrane dužan je da temperaturu u rashladnim vitrinama, održava na temperaturi od 0°C do 7°C za proizvode palminog ulja, odnosno drugog biljnog ulja za koje je propisan određeni temperaturni režim prilikom skladištenja, transporta i izlaganja.

Takođe, ima obavezu da izlaže proizvode palminog ulja, odnosno drugog biljnog ulja odvojeno od proizvoda od mleka u maloprodajnom objektu, jasno razdvojeno u rashladnim vitrinama ili na policama.

Foto: Pixabay

Za nepoštovanje propisa predviđene su novčane kazne od 300.000 do tri miliona dinara za pravna lica, odnosno od 250.000 do 500.000 dinara za preduzetnike.

– Regulativa kao dopune za obeležavanje, deklarisanje i reklamiranje prehrambenih proizvoda treba da pomogne potrošačima da imaju potpuniju informaciju o proizvodu koji kupuju i konzumiraju – rekao je u razgovoru za Biznis.rs sekretar Udruženja za stočarstvo i preradu stočarskih proizvoda u Privrednoj komori Srbije (PKS) Nenad Budimović.

 

Zaprati Agroportal znanje je moć na Instagramu 

Lajkuj Agroportal znanje je moć na Facebook 

 

 

On podseća da postoje različite grupe potrošača – trudnice, deca, sportisti, dijabetičari, starije osobe i oni moraju precizno da budu informisani. Naglašava da će jasno označavanje biti značajno i kada je reč o ceni proizvoda.

– Postoje manje vredni proizvodi i njihova cena bi trebalo da bude niža, tako da je obeležavanje i deklarisanje veoma bitna stvar – dodaje Budimović.

Primena ove regulative, kako kaže, odnosiće se na sve prehrambene proizvode koji nisu precizno definisani, a najviše se odnosi na životinjske proizvode koji se dobijaju preradom mesa i mleka.

Izvor: Biznis.rs