U Expo Centru italijanskog grada Rimini u toku je 42. „Macfrut“, sajamska manifestacija koja je svojevrsno putovanje kroz globalni lanac snabdevanja voćem i povrćem.
Zahvaljujući Italijanskoj agenciji za spoljnu trgovinu ICE ITA u Beogradu članovi udruženja „Poljoprivrednici nove generacije“, njih trideset, imaju priliku da steknu uvid u najnovije tehnologije, trendove i prakse u voćarstvu, vinogradarstvu i povrtarstvu 21. veka.
ČITAJTE I: Cene ulaznica za 92. međunarodni poljoprivredni sajam
Ovo je treća godina zaredom kako udruženje organizuje ovakvo studijsko putovanje i zvanična su delegacija naših poljoprivredika te se na jarbolima ispred Expo Centra viori i srpska zastava.

-Na sajmu smo videli koliko se u Evropi ulaže u inovacije i modernu proizvodnju. Informacione tehnologije, pametna rešenja i marketing ovde nisu dodatak – već standard. Neki članovi su već dogovorili saradnju – od nabavke novih sorti lubenice, do planova za zajedničku proizvodnju. Sajam je više od izložbe – on je platforma za umrežavanje, kaže Goran Eror, predsednik ovog udruženja.
Mala gazdinstva – veliki potencijal
Jedna od ključnih poruka sa sajma je važnost udruživanja poljoprivrednika koji imaju male posede.

-Ako imate 2 hektara – teško ćete opstati sami. Ali ako se nas deset udruži, to je 20 hektara, ozbiljna snaga za tržište. Moramo menjati mentalitet i graditi zajedničke nastupe, poručuje Eror.
Pored tehnologije, veliku pažnju srpskim poljoprivrednicima privukli su dizajn pakovanja proizvoda.

Eror dodaje da ovakvi detalji mogu napraviti razliku na tržištu – posebno u izvozu. Zato se ovi mladi ljudi i slažu da bez dobrog marketinga, nema ni dobrog plasmana.
Budućnost je u obrazovanju i saradnji
Članovi udruženja „Poljoprivrednici nove generacije“ veruju da su obrazovanje, praćenje trendova i međunarodna saradnja jedini put ka održivoj i profitabilnoj poljoprivredi u Srbiji i da ovakvi sajmovi ne samo da šire vidike, već motivišu mlade da ostanu u selu, da se povezuju, unapređuju proizvodnju i grade brend od svog rada.

Sava Kompalić iz Deronja je mlad i fakultetski obrazovan čovek, agronom koji poštuje i nauku i struku, a nova znanja stiče i kroz aktivnostu udruženja „Poljoprivrednici nove generacije“. I ove godine u Rimini je došao da vidi kako da unapredi proizvodnju bostana po kojoj je njegova porodica poznata.

-Ovde smo videli ceo sistem u kojem je sve zaokruženo, od proizvodnje semena, proizvođača, načina proizvodnje, primene tehnologije i ono najbitnije, logistike i plasmana proizvoda. Ove godine akcenat je na proizvodnji krompira. MACFRUT je jedan od većih sajmova ovog tipa u Evropi i od drugih se razlikuje po tome što je njegov koncept „od njive do trpeze“. Upravo to je nama potrebno. Dakle, ne prodavati sirovine već plasirati prerađene proizvode, poručuje Kompalić.

Po njegovim rečima u Srbiji se prodaje sirov proizvod i tu poljoprivrednici i najviše gube. Zbog toga u budućem periodu akcenat upravo i treba staviti na preradu jer se samo tako može ostvariti dobit.
Šampion kvaliteta u sektoru povrtarstva
Savi će na predstojećem Poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu biti uručeno veliko priznanje – Šampion kvaliteta u sektoru povrtarstva za proizvodnju lubenice.

Na pitanje kako se dolazi do tog nivoa kvaliteta on odgovara da svaki ozbiljan proizvođač ovog povrća mora biti maksimalno posvećen poslu. To podrazumeva uključenost u svaki segment proizvodnje, počevši od setve za rasad do berbe i plasmana.
Zaprati Agroportal znanje je moć na Instagramu
Lajkuj Agroportal znanje je moć na Facebooku
-To je čitav niz koraka koje je potrebno ispratiti u proizvodnji, primeni tehnologije o kojoj učimo svake godine tokom života i tako dobijamo maksimalne rezultate. Da bi imali siguran plasman morate imati vrhunski proizvod koji će se dalje prerađivati, poručuje Kompalić.
Piše: Jasna Bajšanski