Sve o pivu u Zrenjaninu

 

Zrenjaninska pivara, osnovana 1745. godine bila je jedna je od najstarijih na Balkanu. Osnovao ju je Nemac, Sebastijan Krajcajzen. Svoj procvat Zrenjaninska pivara doživela je kada ju je, tada najveći veleposednik i industrijalac sa ovih prostora, Lazar Dunđerski, kupio 1891. godine od Bele Roža za 75.000 forinti.

Do 1911. godine vršio je njenu temeljnu rekonstrukciju. Podigao je veliki kompleks, za koji je angažovao arhitekte iz Praga. Pivo je rađeno po najboljoj, „plzenskoj” tehnologiji, po kojoj je nastavljena proizvodnja „Zrenjaninskog piva”.

 

ČITAJTE I: Javni poziv za unapređenje primarne proizvodnje biljnih kultura za 2024. godinu

 

 

Posle Drugog svetskog rata pivara je nacionalizovana i neprekidno je radila od 1745-2007. godine. Počele su tranzicija i privatizacija čiji epilog je zatvaranje Zrenjaninske industrije piva. Posle ZIP-a, ostala je manifestacija Dani piva, otvoren je Muzej piva, koji zbog jedinstvene postavke valja posetiti, a u novije vreme .Zrenjanin je centar okupljanja naučnika, proizvođača sirovine i samog piva.

Foto: IP media

“Pivo, pivarske sirovine i tržište” naziv je 7. Naučno-stručnog simpozijuma sa međunarodnim učešćem koji je održan u Zrenjaninu.

Cilj ovog događaja, inače jedinstvenog ovog tipa u Evropi, bio je da okupi stručnjake koji se bave raznim aspektima istraživanja o pivu.

Održano je 36 predavanja o pivarskim sirovinama i  tržištu kao i o unapređenju ove značajne oblasti, a evidentirano je 120 učesnika.

Pokrovitelj, kao i predthodnih godina bio je  grad Zrenjanin uz podršku Ministarstva nauke, tehnološkog razvoja i inovacije i resornih pokrajinskih sekretarijata.

Foto: IP media

– Zaključili smo ugovor sa Poljoprivrednom školom u Zrenjaninu, u budućem period imaćemo mini- pivaru koja će raditi pri učeničkoj zadruzi u toj školi. Korist od nje imaće i sama đačka zadruga. Treći važan segment priče o pivu i učeničkoj pivari svakako je lokalni brend, rekao je gradonačelnik zrenjanina Simo Salapura uz želju upućenu organizatorima  da narednih godina ovaj skup preraste u kongres.

Organizatori ovog događaja bili su Institut za ratarstvo i povrtarstvo – Institut od nacionalnog značaja iz Novog Sada, Poljoprivredni fakultet iz Beograda, uz veći broj suorganizatora. Učesnici  su bili eminentni naučnici i stručnjaci iz zemlje i inostranstva, predstavnici pivarske industrije i industrije slada, proizvođači hmelja, predstavnici ministarstava i civilnog društva.

Foto: IP Media

– Pivo je jedna od naših najstarijih priča i deo je naše tradicije, naše kulturne baštine, ali isto tako ono stalno traži nešto novo,  traži inovacije – rekla je između ostalog prof. dr Dragana Latković, v.d. direktora novosadskog Instituta za ratarstvo i povrtarstvo.

Predsednik Organizacionog odbora dr Radovan Pejanović u završnoj reči naveo je da je u Zrenjaninu postignuta  multidisciplinarost jer su obuhvaćeni  tehnološki aspekti, sirovine, najnovija dostignuća, nove tehnologije u obradi sirovina i proizvodnji raznih vrsta piva. Tu su i agronomski, zdravstveni, tržišni, ekonomski i finasijski aspekti.

Foto: IP media

– Čuli smo kakva su tržišna kretanja i iskustva u razvijenijim zemljama, Hrvatskoj, Sloveniji i Slovačkoj.  Cil je je po nama postignut i skup je dignut za najmanje lestvicu više. Iskorak je u tome što je privučeno  mnogo mladih izlagača, učesnika z značajnom broju međunarodnih projekata, rekao je Pejanović. 

Prof.dr Viktor Nedović, predsednik Naučnog odbora izdvojio je, kako je rekao, lepe diskusije sa Ministarstvom poljoprivrede i Agencijom za kvalifikacije kao i radionicu o senzorici piva. Predočio je i to da se radi na formiranju alijanse Univerziteta iz Srbije, Slovenije i Hrvatske koji bi razmenjivali studente koji se odluče za pivarstvo. Najavio je i objavljivanje knjige o istorijatu piva i novim tehnologijama.

Foto: IP media

-U Srbiji je registrovano oko 60 malih pivara koje bi mogle da prerastu u mnogo više kada bi im se olakšao rad. Primetan je nedostatak radnika, uglavnom kuvara piva. Kraft pivare imaju perspektivu. One su uspele da opstanu čak i u vreme korone i ako kraft piva  nema u trgovinskim lancima, samim tim i nisu imale gde da plasiraju svoje proizvode,  rekao je Dejan Smiljanić, predsednik UO Udruženja malih nezavisnih pivara Srbije.

 

Zaprati Agroportal znanje je moć na Instagramu 

Lajkuj Agroportal znanje je moć na Facebook 

 

 

Predavače iz Slovačke, govoreći o sektoru piva u ovoj zemlji, članici EU,  naglasili su da je znatno skočila proizvodnja Radlera, bezalkoholnih piva koja su delom pivo, a delom sokovi. Iznet je podatak da nove generacije uopšte nisu zainteresovane za pivo i druženje po lokalima i javim mestima. Tome je doprinelo i povećanje cena ovog, mnogima omiljenog napitka.. Za Slovake je kupovina u prodavnicama isplatljivija i većina konzumenta piva ih tamo i kupuje.

Piše: Jasna Bajšanski

Izvor: IP media