Bilo je dobrih i loših vesti u hortikulturnim investicijama u 2024. Ovo kaže Andrii Iarmak u tekstu koji je objavio EastFruit.
Po Iamarkovim rečima dobra vest je bila rastuća svest o novim digitalnim i resursno efikasnim tehnologijama, koje u velikoj meri smanjuju rizike za investitore.
ČITAJTE I: Savremeni načini obrade zemljišta utiču na kvalitet i sigurnost hrane
To uključuje digitalne sisteme za praćenje polja zasnovane na meteorološkim stanicama, senzorima i automatizaciji fertigacije; podzemno navodnjavanje kap po kap; dronovi: i lete i voze, koji su u osnovi koboti (kolaborativni roboti); zaštićeni uzgoj i drugo. Ove tehnologije postaju pristupačnije i ulaganje u njih nudi veoma kratak period povrata, ali je potrebno veće razmene znanja da bi se ubrzalo njihovo usvajanje.
Loše vesti su rastući nivo trgovinskog protekcionizma, izazivajući gubitke u industriji, stagnirajući globalnu trgovinu; klimatske promene sa češćim vremenskim anomalijama koje uzrokuju veće gubitke useva i tržišne fluktuacije i usporavanje globalne ekonomije što utiče na potrošnju.
Shodno tome, prilikom donošenja investicionih odluka, važno je ove informacije staviti u kontekst zemlje u kojoj se investira.
Andrii Iarmak je izneo svojih ličnih 10 najatraktivnijih investicionih niša u hortikulturi, uzimajući u obzir samo velike i utvrđene kategorije.
1.IKF zamrzavanje
Mogu se zamrznuti sve vrste voća, bobičastog voća i povrća i ono će u većini slučajeva biti ukusnije i hranljivije od svežeg kupljenog u supermarketima. Proizvodi za zamrzavanje mogu se ubrati potpuno zreli i savršeno su rešenje za HoReCa industriju kao i za potrošače koji kuvaju kod kuće. Takođe, kvarljivo voće i povrće postaje savršeno za skladištenje dugo vremena nakon zamrzavanja i njime se može trgovati, bez ograničenja udaljenosti. Rastuća svest o ovim prednostima pokreće ovo tržište velikom brzinom. Kao rezultat toga, trgovina smrznutim proizvodima raste za oko 7-10% ili 800 miliona američkih dolara godišnje – brže od većine drugih segmenata hortikulture.
2.Borovnice
Ova kategorija održivo raste već više od 20 godina, a ipak nije kasno da se investira u proizvodnju ovog ukusnog, zdravog i prenosivog bobičastog voća. Potrošnja borovnice širom sveta je i dalje prilično niska, što ukazuje na to da bi moglo biti još mnogo godina rasta. Borovnice takođe mogu rasti u većini klimatskih uslova u svetu, a genetika se razvija veoma brzo kako bi bile još ukusnije, produktivnije i otpornije. Važno je da su veoma zgodne za potrošače i mogu se poneti na putovanja, u školu, na posao i jesti u bilo koje vreme kao užina. Globalna trgovina takođe raste u proseku za 9% ili 450 miliona dolara godišnje, što je dobra vest za svakog investitora.
3.Mandarine
Veoma popularna kategorija voća, koja uključuje i klementine i mandarine, naziva se „lakim gulištima“ jednostavno zato što se zaista lako gule. Pogodnost je opet veoma važan faktor, ali odličan ukus i nove sorte bez semena ili veoma malih semena pomažu ovoj kategoriji da napreduje. Globalna trgovina lakim gulištima raste čak brže nego borovnicama – za 12% ili 400 miliona američkih dolara godišnje. Međutim, one mogu da rastu samo u određenim klimatskim zonama, za razliku od borovnice.
4.Durians
Mnoštvo ljudi izvan Azije nikada nije čulo za ovo voće. Ipak, to je sada šesta najveća kategorija u trgovini proizvodima i najbrže rastuća kategorija trgovine na globalnom nivou. Svake godine trgovina durijanima raste za neverovatnih 26% ili 1,15 milijardi dolara, stvarajući mnogo mogućnosti. Međutim, postoji rizik – Kina je najveći kupac koji podstiče globalnu potražnju, ali kinesko stanovništvo opada, a zemlja ima ekonomskih poteškoća, što može usporiti ovaj brzi rast ili čak preokrenuti u slučaju ekonomske recesije u Kina.
5.Trešnje
Još jedna kategorija u kojoj značajan udeo potražnje pokreće Kina. Međutim, ovo voće se uvek dobro prodaje i može se transportovati u kontejnerima na velike udaljenosti zahvaljujući savremenim tehnologijama za očuvanje kvaliteta voća kao što su MAP pakovanje i hladni lanac. Sve veća upotreba zaštićenog uzgoja u ovom segmentu obezbeđuje vrhunski kvalitet i visoku produktivnost, čime se dobijaju veoma atraktivne cene. Globalna trgovina trešnjama raste za 8% godišnje ili za 368 miliona dolara.
6.Maline (sveže)
Mnogi investitori izbegavaju ovu izuzetno kvarljivu bobicu, ali mnogi zarađuju veoma dobro na uzgoju maline. Moderna genetika nudi veoma atraktivno, ukusno i prilično prenosivo voće za svežu potrošnju i obično se prodaje po većoj ceni od trendi borovnice. Opet, zaštitna kultivacija bi takođe mogla da promeni igru. Uprkos visokom stepenu kvarljivosti, svetska trgovina svežim malinama i kupinama raste za 7% ili 250 miliona dolara godišnje. Kao bonus – smrznute maline su takođe veoma tražene na međunarodnom nivou.
7.Krompir
Ovaj segment doživljava renesansu. Nekada dosadna i jeftina kategorija, zahvaljujući novim modernim sortama i novim tehnologijama proizvodnje i rukovanja posle žetve, ponovo postaje veoma trendi. I jedno i drugo: industrijski i prehrambeni krompir može biti atraktivan u zavisnosti od zemlje proizvodnje. Globalna trgovina takođe brzo raste – za 8% godišnje ili 344 miliona dolara. Međutim, samo veoma mali procenat uzgojenog krompira se trguje na međunarodnom nivou.
8.Avokado
Ovo voće je nekada bilo svetski lider po investicijama u hortikulturu, ali više nije tako. Dok ulaganja u proizvodnju avokada ostaju veoma profitabilna ako se pronađe pogodno zemljište sa dobrim pristupom velikim vodnim resursima, globalna trgovina se usporava, što ukazuje ili na izvesno zasićenje tržišta ili na neophodnost snižavanja cena. Ovo voće ostaje prilično skupo u većini zemalja uvoznica. Takođe postoji ozbiljna zabrinutost zbog upotrebe vode u proizvodnji avokada, što utiče na potražnju za ovim proizvodom u nekim razvijenim zemljama. Međutim, svake godine globalna trgovina avokadom raste za 4-5% ili 344 miliona dolara i to je već četvrta najveća trgovinska kategorija na globalnom tržištu proizvoda.
9.Povrće u stakleniku
Ovo je visokotehnološka kategorija sa veoma niskim proizvodnim rizikom, što investitori vole. Međutim, oni često potcenjuju tržišni rizik. To je veoma dinamična kategorija, ali mnoge velike zemlje-proizvođači moraju da izvoze. Ipak, fitosanitarni rizici, poput nedavnog virusa ToBRFV , mogli bi upropastiti ceo posao kada uvoznici zatvore svoje granice. Svetska trgovina paradajzom, krastavcima i paprikom u staklenicima raste za 5-8% godišnje i veoma je velika, ali je geografija izvoza ograničena zbog kvarljivosti proizvoda. Međutim, zaštićena proizvodnja uopšte je jedna od najatraktivnijih kategorija budućih investicija, jer će se sve više proizvoda uzgajati „pod krovom“.
10.Narandže
Svetska trgovina svežim narandžama uopšte ne raste delom zbog konkurencije lakih gulišta. Shodno tome, zvuči kao da bi ovaj segment trebalo isključiti, ali postoji jedna neobična situacija koja mnogo menja perspektivu. Brazil je dugi niz godina bio glavni dobavljač smrznutog koncentrata soka od pomorandže (FOJC) sa više od 60% globalnog tržišnog udela. Međutim, bolest ozelenjavanja citrusa poznata i kao Huanglongbing (HLB) i jake suše kontinuirano smanjuju proizvodnju, uzrokujući da cene soka od pomorandže i pomorandže skaču do novih najviših nivoa svih vremena. Stoga očekujem da će se podrška cenama u ovom sektoru zadržati još neko vreme i da će pomoći da se povećaju profitne marže uzgajivača.
Zaprati Agroportal znanje je moć na Instagramu
Lajkuj Agroportal znanje je moć na Facebooku
-Ovo je moja verzija globalnih investicionih prioriteta, ali postoje mnoge druge koje vredi pogledati. Hortikultura je veoma raznolika, a proizvodi brojni. Globalna trgovina raznim egzotičnim voćem, lukom i jagodama takođe raste prilično brzo, što sugeriše da bi moglo postojati neke atraktivne investicione niše, kaže Andrii Iarmak.
Izvor: EastFruit