U jeku prolećnih radova na putevima je mnogo traktora sa priključinim mašinama i prikolicama. Važno je i vozače traktora i vozače drugih vozila podsetiti na saobraćajna pravila čije poštovanje povećava bezbednost u saobraćaju. Zbog toga dipl. ing Željko Lazić iz PSSS Srbije poljoprivrednicima poručuje da se u jeku sezone poljoprivrednih radova, koliko god je to moguće, traktorima kreću po atarskim putevima, a u naseljima da koriste puteve i ulice nižeg ranga. Poželjno je i da što više izbegavaju glavne saobraćajnice i prometne putne pravce.
ČITAJTE I: Fendt najavio proizvodnju električnog traktora e100 Vario
Sada je vreme i da se poljoprivredici podsete na osnove pravilnog upravljanja traktorom. Za početak, ne smeju se kretati brže od 40, odnosno 30 km/h ukoliko se u priključnom vozilu koje vuče traktor prevozi najmanje jedno lice.
-Traktor sme da vuče samo jedno priključno vozilo. Na njemu se može prevoziti najviše pet osoba. Oni ne smeju stajati ili sedeti na stranicama karoserije, na nestalnom teretu ili teretu koji prelazi visinu tovarnog sanduka. Mlađi od 14 godina smeju se prevoziti samo u pratnji punoletnih osoba, kaže Lazić i podseća da je Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima definisano da traktor mora imati uključeno žuto rotaciono ili trepćuće svetlo u noćnim uslovima, u uslovima smanjene vidljivosti i kada ima priključke za izvođenje radova na najisturenijoj tački tih uređaja.
Poljoprivrednicima se svake sezone ukazuje na veliku važnost ispravnosti svih svetlosnih uređaja kako bi traktor drugim učesnicima u saobraćaju bio vidljiv. Takođe je važna redovna provera ispravnosti uređaja za upravljanje i zaustavljanje. Ono što u velikom broju situacija spasava život, a zakonom je obavezno, je posedovanje kabine ili zaštitnog rama na traktoru.
Podrazumeva se da traktor i priključna vozila za traktor moraju biti registrovani, odnosno moraju posedovati registracionu nalepnicu, koja se izdaje na godišnjem nivou nakon izvršenog obaveznog tehničkog pregleda.
-U kišnom periodu, traktorima se često iznosi blato na glavni put, što dovodi do saobraćajnih nezgoda. Zato je važno da pre uključenja na glavni put vozači traktora skinu blato sa pneumatika traktora i priključnog vozila. Za ostale učesnike u saobraćaju važno je da na putevima kojima se kreću traktori i poljoprivredne mašine poštuju ograničenje brzine kretanja, pretiču ta vozila na mestima gde je to dozvoljeno i bezbedno, kao i veća opreznost s obzirom da veliki broj tih vozila nije obeležen na odgovorajući način, nije dovoljno vidljiv, gabaritan je i sporo se kreće, poručuje dipl. ing Željko Lazić.
Statistika pokazuje da Srbija po broju poginulih i povređenih traktorista spada u red najugroženijih zemalja u Evropi.
Zbog toga apel vozačima traktora glasi: Ne dozvolite da se ovaj broj u sezoni važnih radova u poljoprivredi poveća. Poštujte propise, ne samo da biste izbegli plaćanje kazne za prekršaje koje za vozače traktora, zavisno od težine prekršaja, iznose od tri do trideset hiljada dinara, nego da biste zaštitili svoj i život drugih ljudi.
Piše: J. Bajšanski