Posetom voćnjaku jabuka kompanije Atos Fructum, na južnoj padini Fruške gore koja proizvodi neke od najkvalitetnijih domaćih jabuka i koja je poslednjih godina bila uspešna u diversifikaciji izvoznih tržišta za srpske jabuke, završen je “Prognosfruit”, vodeća konferencija koja okuplja proizvođače jabuka i krušaka iz cele Evrope.
Beograd je bio domaćim za više od 200 predstavnika industrije jabuka i krušaka iz 23 zemlje sveta. Na vodećem svetskom događaja ove industrije čule su se najnovije informacije o prognozi za predstojeću sezonu ovog voća.
ČITAJTE I: Da li je srpska jabuka konkurentna u svetu?
Organizatori konferencije Prognosfruit 2022 bili su Svetska asocijacija proizvođača jabuka i krušaka – WAPA i prva domaća asocijacija proizvođača jabuka Serbia Does Apples, uz podršku USAID-ovog Projekta za konkurentnu privredu, kompanije Agrofresh i drugih međunarodnih i domaćih sponzora.
-Menadžmentu i članovima WAPA izuzetno je drago što se Prognosfruit 2022 održao baš u Srbiji, jer smo imali priliku da se uverimo u veliki napredak i razvoj industrije jabuka i krušaka koji su se ovde desili. Siguran sam ćemo svi poneti najlepše utiske iz Srbije. Ova konferencija bila je idealno mesto za upoznavanje, umrežavanje i procenu dinamike nove sezone, koja se dešava u izazovnoj globalnoj situaciji. Ovaj sektor prolazi kroz veoma težak period. Ali, s’ obzirom na svoju kreativnost možemo da ponudimo različite mogućnosti , takođe i vuid u situaciju na današnjem tržištu, rekao je Filip Binar, generalni sekretar WAPA.
On je naglasio da je jako važno da ovaj sektor bude otporan na aktuelna dešavanja koja ga prate – povećanje cena i smanjenje potrošnje jabuka i krušaka. Inovativnošću proizvođači ovog voća mogu da podignu svoju konkurentnost.
-Proizvedeno je 12 miliona tona jabuka i oko 2 miliona tona krušaka. Zna se da je došlo do smanjenja potrošnje jabuka. Potrošači ih sve manje jedu i to je zaista tužno ali to je činjenica i pred nama je izazov da im približimo ovo voće kroz nove ukuse. To je jako važno i mi to radimo kroz različite priče. Proizvođačima pokušavamo da pomognemo ne samo u proizvodnji već i što boljim plasmanom. Veoma je teško odrediti šta se traži u pojedinim delovima Evrope. Primera radi u severozapadnoj Evropi se traži jedna, a u severoistočnom delu druga vrsta jabuka. Pitanje je šta proizvesti za određeni deo Evrope. Tu je potrebna transparentnost kako bi znali ko su kupci. Imamo evoluciju proizvodnje jabuka i cilj ovog skupa je da njegovi učesnici čuju koji su to novi trendovi, dodao je Binar.
On je istakao da je u Evropi bila suša u nekoliko talasa i da je najvažnije povoljšati kvalitet jabuka.
Stručnjaci iz WAPA-e su naglasili da proizvodnja jabuka i krušaka u zemljama Evropske Unije i dalje ima rastući trend, ali van EU, kao i u Kini i SAD-u ima opadajući trend proizvodnje. Zbog toga je važno stimulisati konzumaciju jabuka i krušaka i usmeriti se na nova tržišta.
Deni Robertson, direktor misije USAID-a u Srbiji, naglasio je da se sektor agrobiznisa u Srbiji ubrzano razvijao tokom protekle decenije, a posebno voćarstvo. Do tog razvoja velikim delom došlo se i zahvaljujući ulaganjima u savremene voćnjake i unapređenju logističke infrastrukture.
– Ponosan sam što mogu da kažem da je Američka agencija za međunarodni razvoj – USAID uložila značajna sredstva da podrži tu transformaciju. Srbija ima konkurentsku prednost zahvaljujući raznolikosti i obilju visokokvalitetnog voća, popularnih sorti, konkurentnim troškovima proizvodnje i režimu slobodne trgovine poljoprivrednim proizvodima sa EU. USAID je radio sa partnerima iz srpske Vlade i sektora agrobiznisa kako bi se ta konkurentska prednost iskoristila.
Senad Mahmutović, državni sekretar Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije, učesnicima Prognosfrut 2022 je poručio da je Srbija je prepoznata kao ozbiljan i relevantan proizvođač voća, pa i jabuka i krušaka.
-Posnosni smo što se naše jabuke nalaze na tržištima od Saudijske Arabije preko zemalja Evropske Unije, Ruske Federacije i Egipta. Okolnosti traže da se stvari menjaju, ne samo u sektoru proizvodnje, već i trgovine. Kako bismo podržali ove sektore, na državi je da otvara nova vrata na bazi prijateljstava i da iskoristi prilike na dobrobit proizvođača i Srbije. Podsetiću da mi izvezemo više od 130.000 tona jabuke i kruške i ostvarimo devizni priliv od 135 miliona dolara, rekao je Mahmutović.
Serbia Does Apples, koja inicijalno okupljala devet vodećih proizvođača, osnovana je 2018. godine sa ciljem unapređenja globalnih poslovnih prilika za srpske jabuke.
Predsednik ove asocijacije Gojko Zagorac rekao je da je “Prognosfruit” najznačajniji međunarodni događaj u industriji jabuka i krušaka
– Ovom prilikom okupili su se profesionalci iz celog sveta. Konferencija je bila odlična prilika da svetu predstavimo privredu Srbije, promovišemo naše proizvođače i uspostavimo nove međunarodne kontakte, rekao je Zagorac.
Julka Toskić iz Asocijacije Serbia Does Apples takođe je izrazila zadovoljstvo što ova asocijacija imala priliku da u Beogradu ugosti međunarodne i domaće delegate i u najboljem svetlu predstavi srpski sektor jabuka i krušaka.
-Beograd je bio centar sveta kada se govori o jabukama i kruškama što mnogo znači kako proizvođačima tako i zemlji jer je Srbija dobila izuzetnu priliku da predstavi šta se ovde radi, u kojoj meri je proizvodnja savremena, u kojoj meri smo u liniji sa proizvođačima u EU i svetu, kazala je Toskićeva.
Ona je rakla da će ova sezona biti izazovna za sve proizvođače u celom svetu. Važno je da znamo da moramo da se prilagođavamo. Kada se govori o našim proizvođačima, prema rečima Toskićeve, oni moraju da znaju da je neophodno da objedine ponudu, da zajednički nastupaju na novim tržištima kako bi stekli nove dugogodišnje kupce.
-Nova tržišta su se već iskristalisala i proizvođači su se pozicionirali. To je pre svega tržište Velike Britanije koje i dalje ima perspektivu rasta za izvoz jabuka iz Srbije. Sledi tržište Bliskog Istoka, a interesanta je i Indija koja je pre nekoliko godina počela da se otvara, kao i afričke zemlje, rekla je Julka Toskić.
Tekst i foto: Jasna Bajšanski