Borovnica ima odlične uslove za rast prodaje tokom 2022. godine, najviše u Evropi i Kini. Kvalitet plodova je odlučujuć za postizanje dobre cene.
Rabobank je donela analizu o plasmanu borovnice u 2022. godini. Predviđa se da će se svetski izvoz svežih borovnica i u narednim godinama stalno povećavati.
Proizvođači su na ispitu jer se od njih očekuje veća produktivnost – viši prinosi po hektaru, veća efikasnost i konstantno visokokvalitetni plodovi. Potrošači su sve zahtevniji, stalnost kvaliteta je od velikog značaja za uspeh na tržištu.
Očekuje se da će nove, poboljšane sorte borovnica imati sve značajniju ulogu u Americi, Azijsko-pacifičkoj regiji i Južnoj Americi. Važna je i mogućnost mehanizovane berbe. Prisutna je i stalna briga za poboljšanje ukusa, čvrstinu plodova i rok trajanja jer je dugi transport do krajnjih tržišta “noćna mora” za trgovce, kako bi privukli više potrošača i trgovaca.
Izvoz borovnica svake godine beleži rast, po godišnjoj stopi (CAGR) od oko 11 posto tokom poslednje decenije.
Stalni rast izvoza biće siguran tokom narednih pet godina i očekujemo da će svetski izvoz 2025./26. godine dostići blizu 900.000 tona. Najviše borovnica – više od 70 posto dolazi iz pet zemalja izvoznica – Perua, Čilea, Kanade, Meksika i Španije/Maroka.
Od sezone 2019./20. Peru je postao najveći svetski izvoznik sveže borovnice – više od 150.000 tona je izvezeno u vrednosti od 1,20 milijardi US dolara. Čile je sada drugi najveći svetski izvoznik borovnica sa više od 118.000 tona, naročito je veliki rast izvoza organski gajene borovnice – 20.870 tona u sezoni 2019/20. Čile i Peru imaju pristup na tržišta bez tarifnih opterećenja u Kini, Evropi i SAD-u. Najviše se borovnica potroši u SAD i Kanadi – ali Evropa je zabeležila veliki rast potražnje tokom pandemije, uvoz je nadmašio količinu od 119.000 tona. Kina je vodeće tržište u potrošnji borovnica u Aziji, uvoz je 2020. godine bio veći od 22.000 tona.
Sve je veća raznolikost u pakovanju, pa su primera radi, u Skandinaviji u maloprodaji popularna i mini pakovanja od 60 grama – kao snek na poslu. Potrebna je i dobra marketinška kampanja tokom cele godine.
Sve su to smernice za naše uzgajivače borovnica. Prilika da ne budemo samo sirovinska baza za evropske kompanije nego da imaju svoje hladnjače i kapacitete za moderna pakovanja I preradu. Nova šansa je i uzgoj borovnica po standardima organske proizvodnje.
Izvor: Agro Info Net